fredag 24 februari 2012

After eight brownies

Snart fyller min son, Neo, 6 år och jag kände att det var dags att börja baka lite till dess. Herregud, 6 år, det är inte klokt vad fort tiden går!! Neo älskar after eight och kladdkaka så jag tänkte att en brownie med älsklingschokladen i måste bli perfekt. Och resultatet blev toppen! Inte för att jag själv kan ge nåt betyg, eftersom jag inte känner någon smak med min förkylning, men det känns lyckat när mina små provsmakare inte kunde få nog av de kladdiga kakorna :-) Jag hittade receptet i Leilas bok One more slice (som jag för övrigt unnade mig på bokrean igår).

350 g mjukt smör
6 dl socker
3 dl kakao
1 dl ljus sirap
1/2 tsk salt
6 ägg
3 dl mjöl
200 g after eight

Vispa ihop smör och socker. Rör ner kakao, sirap och salt. Rör sedan ner ett ägg i taget och vänd sist ner mjölet i smeten. Häll smeten på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt och tryck sedan ner after eight bitarna så smeten täcker dem. Sätt in i ugnen, 175°, i ca 30 min. Låt den svalna och skär sedan i bitar.

Jag dekorerade en bit med vispad grädde samt rosen och Kallan sedan igår och gick ner i källaren med den, till min älskling. Han håller på och gör så fint i tvättstugan så jag tyckte han var värd en liten bakelse :-)

Nu har jag bullar i ugnen också;-)

Kram Jenny



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar