fredag 13 januari 2012

Vaniljhjärtan

Nu har jag äntligen testat att göra vaniljhjärtan, något jag har tänkt på länge. Jag trodde att det skulle vara krångligare och jobbigare än vad det var. Det var inte alls jobbigt och inte heller svårt, bara det sista med att ta ur dem ur formarna var ett besvärligt moment... Jag skyller allt på formarna, det måste vara deras fel ;-) Neo och Tom har smakat dem, och ätit upp dem så jag tar det som ett godkänt! Vaniljkrämen blev helt himmelsk, WOW helt enkelt!!! Den måste få ett eget inlägg sen...


Vaniljhjärtan (15 min, 200°)
100 g smör
2 1/2 dl mjöl
1/2 dl socker
smält smör till formarna

Hacka ihop smör, mjöl och socker till en smulig massa. Arbeta ihop till en deg och ställ den kallt i 30 minuter.


Vaniljkräm
1 1/2 dl grädde
1 dl mjölk
2 äggulor
3/4 msk potatismjöl
2 msk vaniljsocker

Blanda ihop grädde, mjölk, äggulor och potatismjöl i en kastrull. Låt det sjuda under omrörning tills krämen tjocknar. Vispa några gånger medan krämen svalnar. Smaksätt med vaniljsocker.


Pensla formarna. Kavla ut degen och klä formarna med den. Klicka i krämen och täck med ett lock av degen. Nyp till i kanterna. In i ugnen. När du tagit ut dem låt dem vila i några minuter innan du stjälper upp dem.






Kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar